vrijdag 15 november 2013

Fan van kokosolie

Ik ben helemaal fan van kokosolie. Wat je hier allemaal wel niet mee kan doen!
Als je net als ik al een tijdje bezig bent met een gezonde levensstijl, dan ben je  kokosolie al wel tegen gekomen in de literatuur, de natuurwinkel of maak je er gebruik van.



Kokosolie is een van de gezondste oliën op aarde.
De olie wordt gemaakt door persen of extractie van het gedroogde witte vruchtvlees van de vrucht van de kokospalm, de kokosnoot.
Kokosolie smelt rond de 24-26 °C en is daarom meestal (Nederlands klimaat) gestold en dus een vet. In een tropisch klimaat is het het dus vloeibaar en is het dus een olie.

Het voedingscentrum in Nederland geeft aan deze olie/vet juist niet zo gezond is. Omdat zij de DIKKE VETTE MYTHE nogal promoten.

Er is juist veel te lezen dat de olie/vet wel zeer gezond is. Kokosolie wordt beter door de darmen geabsorbeerd en zorgen dat andere voedingstoffen zoals vetoplosbare vitaminen, mineralen en eiwitten eveneens beter worden opgenomen.
Het levert snelle energie en worden in mindere mate gebruikt voor de vetopslag.
Ik heb inmiddels in veel artikelen gelezen dat meerdere onderzoeken hebben aangetoond dat kokosolie geen cholesterol verhogende werking heeft. En dat de olie ons huid beschermd van binnenuit. Maar ook buitenuit werkt het zeer goed voor je huid.

Kokosolie/vet is de olie om in te bakken en te braden. Dit komt door de samenstelling van het vet. Veel vetten veranderen van samenstelling als ze verhit worden, waardoor ze helemaal niet meer gezond voor ons zijn. Dit is bij kokosolie niet het geval.
Alle andere oliën, ook oliefolie, zijn eigenlijk niet geschikt voor verhitting.
Gebruik zeker geen zonnebloem olie of een margarine om in te bakken. Gebruik een goede olijfolie lekker voor je salades, niet om in te bakken! En gebruik kokosolie om in te bakken.
Ik gebruik kokosolie voor het bakken en braden en om taarten te bakken.
Je kunt kokosolie ook lekker op je brood smeren in plaats van boter. 

Daarnaast gebruik ik kokosolie als bodylotion, gezichtscrème en make-up remover. Nu denk je misschien: sorry???
Ja, er staat heerlijk een pot kokosolie in mijn badkamer en hier smeer ik me elke dag mee in.'s Avonds haal ik mijn make-up er mee af, de waterproof mascara wordt er uitstekend mee afgehaald. Alles verwijderd, dan nog een laagje om lekker het gezicht mee in te smeren. Ook heerlijk om je lippen goed mee in te smeren.
Ook kan je het gebruiken ipv deodorant. In de meeste deo's zitten aluminium. Dit zit erin om transpiratie tegen te gaan. Aluminium is eigenlijk heel ongezond voor ons.
Zelf ben ik nog niet helemaal klaar om mijn deo te laten staan...
Maar is wel iets om over na te denken. En kan jij het wel? Smeer je oksels goed in met kokosolie. En mocht je nog wel deo willen gebruiken, zoek dan deo's op zonder aluminium.

Er is veel te lezen dat kokosolie zeer goed werkt als je psoriasis of eczeem hebt. Je plekken goed insmeren met kokosolie en de plekken zullen verminderen en weggaan.
Sommige mensen kunnen eerst een allergische reactie krijgen op het gebruik van kokosolie op het lichaam. Ik heb dit niet gehad en uit de literatuur begrijp ik ook dat dit zeer weinig voorkomt, maar het kan.

Dus je hebt geen dure crèmes meer nodig, een grote pot kokosolie voor in je keuken en je badkamer.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten